OM azonosító: 035316

Választható tantárgyak a NYEK évfolyamon 2017/18-as tanév

A jelentkezés és választás szabályai:

Tanulóink minden évfolyamon legalább kettő, legfeljebb három tantárgyat választanak a felkínált listából. A diákoknak minden tantárgyat heti két órában lesz alkalmuk tanulni. 

A minimum létszám alapvetően 8 fő, de bármely iskolapolgár kérhet eltérést ettől, amely kérésről a Gondolkodók Társasága és a Munkatársi Közösség dönt. Ha azonban egy csoport nem indul, akkor feltétlenül kell új tantárgyat választani.

Az olyan tantárgyak esetében, ahol a jelentkezők magas száma miatt csoportbontásra van szükség, ott biztosítjuk a csoportbontást.

A választáshoz megfontolt döntést kívánunk! 

A választható tantárgyak listája és rövid leírása:

Az ember

Érdekel, ki vagy? Mi közünk az állatokhoz? Vagy teljesen elszakadtunk tőlük? Honnan származunk?  Miért viselkedünk úgy, ahogy? Miért érzünk úgy, ahogy? Milyen változatosak vagyunk a Földön? Miért vagyunk olyan sokszínűek? Hogyan és miért működünk csoportban? Miért vagyunk ennyire együttműködőek? Miért háborúzunk? Hogyan sikerült társadalmat létrehoznunk? Ezekre a kérdésekre próbálunk meg választ találni. Garantáltan érdekes kaland lesz!

 

Dalszövegek elemzése

Irodalmi szövegeket már mindenki elemzett általános iskolában. Van, aki szereti, mások hozzá sem tudnak kezdeni. Nem titkolt cél, hogy ehhez hozza meg a kedvet a Dalszövegek elemzése nevű tárgy, hiszen a zene sokunkhoz közel áll, sokszor nem is figyelünk arra, mit hallgatunk, éneklünk. Egy új világ fog kinyílni, ha elkezdünk dalszövegeket szétboncolni. Lesz itt téma a szerelem, a szexualitás, a béke, a háború, a költészet, a jövőről való gondolkodás, meg minden, ami benneteket érdekel.

 

Demokrácia

Az órán megismerkedünk a demokrácia különböző formáival és azok működésével, valamintazzal, hogy mindez hogyan érinthet téged és mindennapi környezetedet. Közösen megtapasztaljuk, hogy milyen módon tudunk beleszólni a minket érintő döntésekbe, hogyan tudunk hatékonyan kiállni jogainkért, érdekeinkért és támogatni másokat, például azokat, akik bizonyos hátrányaik miatt arra nem képesek. Az órán a „saját bőrünkre megy a játék”, azaz a téged valóban érdeklő témákkal fogunk játékosan és egyben komolyan foglalkozni, hogy fejlesszük azt az érzékenységet, amely a tudatos, önálló, szabad állampolgár kiemelten fontos tulajdonsága.

 

Dráma

A Dráma egyéves, heti kétórás szabadon választható tantárgy. Fontos célunk, hogy „elmerüljünk” a drámairodalom egy-egy remekművében, s azt kívülről-belülről megismerjük, megtapasztaljuk. Ahogyan a színházi működésről, a színpadi térről, a benne lévők és a kívülállók viszonyáról, is gyűjtsünk személyes tapasztalatokat. További cél a drámairodalom fontos állomásainak rendszerező áttekintése, dramatikus szövegek és színházi előadások történeti és kortárs szemléletű elemzése, bepillantás a kortárs magyarországi színházi életbe.

 

Elsősegély, egészségtan

Ha érdekelnek a betegségek és azok megelőzési, gyógyítási, kezelési módjai, szeretnéd megtanulni az alapfokú elsősegély technikákat, akkor itt a helyed. A tanév során ellátogatunk kórházakba, rendelőintézetekbe, hogy testközelből is ismerkedhess az orvosi, ápolói szakmával.

 

Filmek elemzése

A csoport tagjaival közösen választunk filmeket, amelyeket együtt nézünk meg, majd vitázunk róla. Azoknak ajánlom, akiket érdekel a filmművészet, szeretnek moziba járni, filmeket és sorozatokat nézni. Ha szereted például Christopher Nolan, Quentin Tarantino vagy Xavier Dolan filmjeit, akkor itt a helyed!

 

Filozófia

Jaspers szerint a filozófia úton-levést jelent. Miközben ezen az életnek nevezett úton vagyunk, rengeteg kérdéssel szembesülünk: Ki vagyok? Mit tudhatok meg magamról? Mit tudhatok meg a másik emberről, és mit a világról? Hogyan lehetek szabad? Egyáltalán mi a szabadság? Mit vár el tőlem a többi ember? Lehetek boldog? Egyáltalán ki az, aki boldog? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ közösen, és olyan filozófusokról fogunk beszélni, akik úgy gondolták, hogy tudják e kérdésekre a választ. =)

 

Gazdasági ismeretek

Heti két órás tantárgy: A közgazdaságtan egy fiatal tudomány, amelyet sokan művelnek világszerete, és nagy népszerűségnek örvend. A gazdasági ismeretek tantárgy, egy közismereti tantárgy, amelynek célja, hogy a gazdasági gondolkodás rejtelmeibe vezessen be, a gazdasági szemléletét erősítse a résztvevőknek. Nap, mint nap döntéseket hozunk, gazdálkodunk időnkkel, erőforrásainkkal, pénzünkkel, vagyis gazdasági döntéseket hozunk, és ezeknek a döntéseknek a természetét vizsgálva kibogozhatjuk a gazdaság működésének sajátosságait. Hogyan döntünk fogyasztóként, vállalkozóként, hogyan működik nemzetgazdaságunk, hogyan kapcsolódnak össze az egyes gazdasági szereplők a világpiacon, a világgazdaságban. A gazdasági ismeretek választható érettségi tárgy, hagyományos és projektérettségi keretekben is.

 

Grafika

Érdekel az alkotómunka, szeretnéd kreativitásodat fejleszteni? Tudod, mi a különbség a vektor- és a pixelgrafikus képek között? Vagy még nem? Szeretnél majd grafikusként dolgozni, akár on-, akár offline felületen? Milyen tudást (ismeretet és gyakorlatot) szerezhetsz a tanév során?

- Grafikai programismereteket: ADOBE Photoshop, Illustrator, InDesign.

- Képek komponálását

- Offline tervezést: nyomdai előkészítés

- stb..

 

Hagyományaink

Őseink annyi mindent hagytak ránk, amikről azért ritkán esik szó az órákon. Pedig milyen gazdag a kultúránk! Ez alatt az egy év alatt igyekszünk erről a lehető legtöbbet megtapasztalni és megtudni. Népzene, néptánc, hagyományos kézműves mesterségek, ünnepeink, népszokásaink, hiedelmeink – pusztán néhány témakör a sok közül, amiket érinteni fogunk.

 

Hétköznapi tudományok – 10 téma, amit az iskolában nem tanítanak

Ha következő kérdésekre tudod a választ, akkor ne ezt a tárgyat válasszad: Mi mennyibe kerül? Hogyan kell számlát nyitni egy bankban? Egyáltalán mik azok a bankok? Hogyan működnek a hitelek, befektetések? Hogyan kell takarékoskodni? Mi a pénz és mi az az infláció? Mi a különbség a részvény és a kötvény között? Mi az a nyugdíj? Miért és hogyan fizetünk adót? Hogy működnek a biztosítások? Mennyi a magyarországi átlagfizetés? Hányan élnek falvakban, városokban, a fővárosban? Milyen jogai vannak egy állampolgárnak? Hogy működik a média, mit akarnak a reklámok? Hogyan kell önéletrajzot írni, milyen egy állásinterjú? Hogyan és mire lehet pályázatokat benyújtani? Ha érdekelnek a válaszok, akkor gyere: A tárgy sikeres teljesítéséhez feltétlenül szükség van érdeklődésre és kíváncsiságra, és egy kis minimális tájékozottságra.

 

Iskolai kórus és zenekar

 

 

Iskolaújság, iskolai évkönyv és iskolarádió szerkesztőbizottság

 

 

JAM

A JAM diákvállalkozási program egy hosszú távú, egész tanéven átívelő projekt, melyben a diákok megtapasztalják, hogyan kell működtetni egy vállalkozást. Valós környezetben megismerik az üzleti élet alapvető szabályait, a vezető pozíciók betöltésével járó felelősségeket, a pontos adminisztráció és a határidők betartásának fontosságát, a munkavállalók és munkaadók jogait, kötelezettségeit. A diákok kis csoportokban (5-8 fő) saját vállalkozást alapítanak, amelynek megtervezik arculatát és tevékenységét, részvényeit értékesítik, így valódi tőkével gazdálkodnak. A megalapítást követően valódi –általuk megtervezett, kitalált – terméket gyártanak, melyeket az év során különböző vásárokon értékesítenek, ahol más iskolák hasonló diákvállalkozásai vannak jelen. A program során tanulók valós pénzforgalmat bonyolítanak, nyugtát állítanak ki termékeikről és szolgáltatásaikról. Erre a NAV és a Junior Achievement Magyarország Oktatási, Vállalkozásszervezési Alapítvány közötti keret-megállapodás ad lehetőséget.

 

Kézműves kultúra

 

Konfliktuskezelés (és toleranciagyakorlatok) vizuális esettanulmányok segítségével

 

Kortárs irodalom

Ezen az órán megismerkedünk a jelen magyar és világirodalomával, és olyan szerzőkkel, akik ma is alkotnak. A diákok behozhatják kedvenc olvasmányaikat (regényeket, verseket, novellákat, de akár képregényeket is), amelyeket közösen fogunk olvasni, elemezni. Az óra célja az, hogy az irodalomra ne egy poros, távoli, érthetetlen tárgyként tekintsünk, hanem úgy, hogy ez segít abban, hogy jobban megérthessük és elfogadjuk a körülöttünk lévő világot és elsősorban önmagunkat.

 

Környezet- és természetvédelem

Ismerjük meg jobban, hol élünk, védjük meg együtt. Olyan (minden embert foglalkoztató) témák kerülnek elő, mint a népességrobbanás, az ipar környezetre gyakorolt hatása, fajmentések, mentőprogramok, fajmentő állomások. A tantárgyat úgy tervezzük, hogy minél nagyobb hangsúlyt kapjon a külső helyszíneken történő megismerés, készülj gyárlátogatásra, menhelylátogatásra, állatkerti látogatásra. Előre figyelmeztetünk, szükséged lesz a két kezedre és a tenni, változtatni akarásodra, hogy közösen tevékeny, hatékony és hasznos munkát végezhessünk.

 

Kreatív írás

A tárgy címében az írás viszonylag egyértelmű, önálló szövegalkotásra utal, mi magunk írunk majd szövegeket. A kreatív szó árulkodik arról, hogyan és milyen szövegeket. Bármilyen szövegeket, amihez kedved/kedvünk van. Nem titkolt cél az, hogy megtanulj magabiztosan, pontosan szövegeket írni, amely biztos segítséget nyújt majd az érettségin. Azoknak ajánlom a tárgyat, akik nem tudnak mit kezdeni kreativitásukkal, fantáziájukkal, mondanivalójukkal, játékosságukkal.

 

Kultúra

A Kultúra egyéves, heti kétórás szabadon választható tantárgy, amely a tanév végén alkotótevékenységgel zárul. Célja, hogy felébressze a művészetek iránti érdeklődést, a kultúrában rejlő értékek iránti lelkesedést és segítse a művészeti alkotások, kultúrával kapcsolatos témák megértését. A kínált témák – amelyeket nem csak bemutatunk, hanem közösen meg is tapasztalunk, élményszerűvé teszünk, - Kultúra és művészet; Restaurálás; Iparművészet; Ünnepkörök; Nemzetiségek kultúrája; Világvallások; Műemlékvédelem; Fotóművészet.

 

Literature

Az angol nyelvű irodalom tantárgyat mindenkinek ajánljuk, aki szeretné angol szókincsét gyarapítani és nyelvi vizsgákon, méréseken is kamatoztatható szövegértési készségeket elsajátítani. Az első félév során általános témájú hétköznapi szövegeket dolgozunk fel, amelyeken keresztül gyakoroljuk a különböző szövegértési technikákat. A második félévben a különböző irodalmi korszakokból gondosan válogatott műveken keresztül tökéletesítjük a megszerzett készségeket, emellett megtanuljuk az epikai, lírai és drámai alapfogalmakat. A tantárgy felvételéhez alapszintű angol nyelvtudás szükséges.

 

Mindent az állatokról

A tantárgy címe mindent elárul. Ha érdekel az állatok világa, hogy milyen sokfélék ők, hogyan működnek, hogyan léteznek, milyen érdekesek és lenyűgözőek, itt a helyed.

Na meg segít, hogy megértsük kicsit magunkat, embereket.

 

Mitológiák

Az órán különböző népek mitológiáiról lesz szó. Megismerkedünk azzal, hogy milyen istenekben hittek, és hogyan képzelték el a világ keletkezését például a sumérok, maják, aztékok, a germán népek, az indiaiak, a kínaiak, a japánok, az egyiptomiak, valamint a görögök és rómaiak.

 

Multimédia

A multimédia specializáció egy választható, heti 2 órás tantárgy, melynek célja a diákok megismertetése a hang, videó és képszerkesztő programok használatával. Esetlegesen 3D grafika készítése. Az év végére a diák képes lehet önálló erőből korszerű honlapot készíteni. Az osztályzatot az éves munkára és a projektmunkára kapják.

 

Művészet

 

 

Önismeret

Az önismereti órákon együtt járhatunk utána olyan alapvető kérdéseknek, mint: Ki vagyok én? Mit gondolok magamról? Mit gondolnak rólam mások? Milyennek akarok látszani? Miben vagyok jó? Miben szeretnék fejlődni? A közös munka önismereti játékokból, feladatokból, beszélgetésből, drámajátékokból, vitából és művészeti foglalkozásokból áll majd. Azokban a témákban fogunk elmélyedni, amik Titeket a leginkább érdekelnek, például élet az iskolában, testi-lelki egészség, csoportban létezés, párkapcsolat, érzelmek. Akkor válaszd ezt a tárgyat, ha Te magad valóban szeretnél önmagaddal foglalkozni, a csoporttársaiddal ezekben a témákban együtt dolgozni.

 

Pedagógia

Érdekel az, hogy miként kell tanítani ahhoz, hogy ne az legyen a legfontosabb, hogy mit tanítunk, hanem az legyen a fontos, hogy milyen az a diák, aki tanítunk, meg az is fontos legyen, hogy miként tanítjuk őt? Érdekel a pedagógia rejtélyeinek világa? Ha igen, válaszd a pedagógia tantárgyat!

 

Programozás

Szeretnéd ha a számítógéped a kezed alá dolgzona? Szeretnél beszélni a számítógépek nyelvén? Szeretnéd kreatív ötleteid megvalósítani? Várunk szeretettel a programozási nyelvek világában!

 

Pszichológia

A tantárgy abban segít, hogy megismerkedjünk a pszichológiával, képesek legyünk fülöncsípni a mindennapokban, és körbejárjuk, hogy hogyan tudjuk a saját boldogulásunkra használni. A tanév tervezett témái: Mi is az a pszichológia? Hogyan tanuljak, hogy jól menjen? Miért érzek úgy, ahogy, és mit kezdjek vele? Hogyan mondjam, hogy mindenki megértse? Miben más az online és a valós világ? A témákat az érdeklődésetek szerint bővítjük. A tanév során a témaköröket írásbeli és szóbeli beszámolókkal zárjuk, amelyet a csoport közösen állít össze. Feladat lesz egy pszichológiai témájú vizsgálat végrehajtása is. A tárgyat azoknak a diákoknak ajánlom, akik nyitottak a tudományos és az "együttgondolkodásra".

 

Sakktika

Heti két órában várunk titeket egy olyan kalandra, amiben közösen fedezhetjük fel a sakk és a matematika lebilincselő világát. Egy órában a sakk rejtelmeivel ismerkedhettek meg; a rengeteg páros és csapatjáték mellett tervalkotást, mérlegelést, taktikákat tanulhattok, melyek segítségével beleshettek a világ legjobb sakkozóinak gondolataiba. A hét másik óráján a matematika érdekességei várnak titeket; sok vicces, trükkös, fejtörő feladat a kombinatorika, valószínűség számítás, statisztika területeiről, de ezek mellett a matematika pénzügyekben is hasznos kérdéseivel is foglalkozunk majd.

Várunk szeretettel mindenkit, aki szeretné játékos formában fejleszteni a gondolkodását olyan izgalmas feladatokon keresztül, melyek segítségével a hétköznapi életben is hasznos tapasztalatokra tehet szert!

 

STEM

Science Technik Engineering Maths - szavak kezdőbetűiből álló mozaikszó nagyon sok érdekes dolgot takar. Az idén úgy nézett ki a STEM, hogy elkezdtünk tanulni egy kis tudománytörténetet. Ebből az alakult ki, hogy a közlekedés érdekli a csoportot leginkább, így a Közlekedési Múzeumban zártuk (volna, ha most működne) ezt a részt. Ezután a közlekedés fizikáját néztük meg, amit a Győri Audi gyár látogatása zárt. Később megnéztük, hogy egy autó fenntartása mennyibe kerül, és milyen sok matek van az autóban. A számolásos részt a Budaring gokartpályán zártuk! :-) A történeti, fizikai, mérnöki és matekos részen túl még a gazdasági vonatkozásokról fogunk beszélgetni, valamint a közlekedés jövőjéről. Kedves leendő kürtös diák! A közlekedés szót bátran cseréld ki akármilyen érdeklődésedhez közel álló dologra, aminek a mérnöki, fizikai, matekos része érdekel, és képzeld el, hogy milyen lehet heti két órában kimondottan csak azzal foglalkozni, ami érdekel! Ha bővebben érdekel az eredeti STEM elképzelés, akkor a honlapon keresd a pedagógiai programunkban a részletes leírást!

 

Szaknyelv

Az angol nyelven folytatott tantárgytanulás elősegítésére irányul. Célja, hogy olyan kompetenciák kialakítását segítse, amelyek lehetővé teszik, hogy a tanulók a matematika, földrajz és természetismeret tárgyak angol nyelvű feladatait végre tudják hajtani, illetve megfeleljenek specifikus követelményeknek. Az órákon olyan autentikus szövegeket dolgoznak fel a tanulók kissé leegyszerűsített formában, amelyekkel a következő tanévben a célnyelvű tantárgyak tanulása során találkoznak. A kurzus középpontjában a szakkifejezések helyes használatának elsajátítása, a tantárgyak specifikus nyelvezetének megtanulása áll.

 

Természet

A természet tantárgyat elsősorban azoknak a tanulóknak ajánljuk, akik érdeklődnek a növények/állatok iránt, szeretik megfigyelni az élőlényeket, kíváncsiak testfelépítésükre, viselkedésükre. Az órák egy része az iskolán kívül zajlik, állatkertben, botanikus kertben vagy a természetben, az iskolában pedig megfigyeléseket végzünk (pl. sejtek, szövetek mikroszkópos tanulmányozása), boncolunk, kísérleteket tervezünk és kivitelezünk, ezekből levonjuk a következtetéseket, összevetjük az elméleti ismeretekkel. A távoli tájakon élő élőlényeket természetfilmek segítségével ismerjük meg.

 

 

Világirodalom

A világirodalom az a szelete a művészeteknek, amely a nem magyar nyelven íródott irodalmi szövegekkel foglalkozik. A következő témákban találkozunk irodalmi művekkel: színház és dráma a XIII. és XX. században, detektívtörténetek, a szépség és a múlandóság, földöntúli történetek, a középkor irodalmából való kitörés. Bárki bátran választhatja ezt a tárgyat, aki akár kis vonzalmat is érez az irodalom, irodalmi művek, olvasás iránt. Garantáltan érdekes, izgalmas, tartalmas olvasmányok, megközelítések.

 

Webfejlesztés

A web fejlesztés specializáció egy választható, heti 2 órás tantárgy, melynek célja a diákok megismertetése a statikus és dinamikus weboldalak készítésének technikájával. Az év végére a diák képes lehet önálló erőből korszerű honlapot készíteni. Az osztályzatot az éves munkára és a projektmunkára kapják.

 

Zene

olyan zenei tudás megszerzése, melyben a diákok az aktív zenélés-, zeneszerzés, és éneklés elsajátításán keresztül növelik tanulási képességeiket, e csapat- és közösségépítő tevékenységgel képviselik iskolánkat, és adott esetben zenei főiskola felvételijére készülnek fel. Témakörök: hangképzés, angol zene, zongora tanítás alapfokon, zeneszerzés, sound painting, kiszenekari gyakorlat.

 

Együttműködő partnereink

Hasznos linkek

Közösségi oldal és e-napló




Kövessen minket közösségi oldalainkon is

Kapcsolat

Kürt Alapítványi Gimnázium

1117 Budapest, Bogdánfy u. 5/b.

Tel: (1) 422-0673, (1) 422-0672
Fax: (1) 343-0715
Email: posta@kag.hu

Kapcsolat